Hoe kies je de juiste aanspreekvorm?
Het allerbelangrijkst is jouw doelgroep: je klanten. Ga eens na:
- Hoe spreek je hen ‘in het echt’ of aan de telefoon aan?
- Hoe spreken zij jou aan?
- Waar voelen zij zich prettig bij?
- En waar voel je jezelf prettig bij?
In wat voor branche ben je actief?
Naast je doelgroep, is ook de branche waarin je actief bent bepalend voor de toon die je kiest. In een formelere branche – bijvoorbeeld in de financiële wereld – vindt men ‘u’ vaak het meest passend. In bijvoorbeeld het onderwijs is ‘je’ gebruikelijker. In de techniek komen beide vormen regelmatig voor.
Wat je ook kiest, kies en blijf hierbij
Maak een keuze en gebruik ‘u’ en ‘jij’ niet door elkaar. Dat staat slordig, is verwarrend en doet af aan de professionaliteit van je bedrijf. Hanteer dezelfde vorm op je website – loop even alle pagina’s na, tot je privacyverklaring aan toe – maar ook op social media en in e-mails. Zo communiceer je hetzelfde, waar je je klant ook tegenkomt.
U, maar wel toegankelijk
De aanspreekvorm is trouwens niet het enige wat jouw tone of voice bepaalt. Ook als je kiest voor ‘u’ kun je toegankelijk overkomen. Bijvoorbeeld door spreektaal te gebruiken en actief te schrijven – sowieso een aanrader. Kijk maar naar de Rabobank, die schrijft: ‘U gaat uw eerste huis kopen. Spannend!’ In de u-vorm, maar zeker niet afstandelijk. Je ziet: professioneel is niet hetzelfde als formeel. Dat geldt natuurlijk ook andersom. Als je ‘jij’ gebruikt, kun je nog steeds professioneel en respectvol communiceren.